Aztán jön a megvalósítás. A kezdeti sikerek feldobnak, de egy ültőben nem lehet minden alkotást befejezni. Főleg, ha a mérete miatt a nagyobb képek kategóriába tartozik. Folytatni kell, a hangulatunk változik, a fényviszonyok változnak, szép lassan távolodunk az eredetileg elképzelt képtől. Ez egyre inkább frusztrál bennünket, emiatt bedőlünk minden új ötletnek, ami menet közben éppen adódik, hátha attól feljavul a kép, a végén szépen elrontjuk az egészet. A festék, a vászon drága dolog, mit kezdjünk most az elrontott alkotással. Kidobni nagy pazarlás, meg kell találni az újrakezdés lehetőségét. Újra alapozni már nem lehet, valami más kell legyen a megoldás.
Ezzel a problémával igen sokszor szembesül a saját alkotásaival szemben igényes festő. Had másoljam ide egy kedves ismerősöm hasonló kesergésére adott válaszom:
Persze, nem tudhatom, mi az igazi recept erre. Van aki az ilyen munkáit teljesen megsemmisíti, mert úgy gondolja, átok ül rajta.Erre is az illik, hogy mindenki másképp csinálja. Én biztos, hogy a megsemmisítésnek nem vagyok híve. Azt a tárgyat, papírt vagy vásznat, amit annyit pátyolgattak, dédelgettek, az szerintem egy idő után szellemileg feltöltődik, emberi illata lesz. Születésének története van. Rétegződik, gondolatok és festékek rakódnak rajta egymásra. A végén patinás lesz, még akkor is, ha azt érzed, nem sikerült. Legfeljebb nem az lett belőle, amit eredetileg elgondoltál. De az csak gondolat maradt, ami megszületett az pedig a valóság. És az szerintem mindég fontosabb, mint az ami csak álmainkban létezett.
Még egy adalék ehhez.
Persze nem csak az az egy alkotás elképzelt képe vezérli a festőket. Minden alkotónak megvan a maga szellemi vezérfonala. Ha abba az irányba tudja terelni a munkát, amiben ő igazán otthon van, ami az ő igazi területe, akkor mindegy is, hogy nem pontosan az lett a végeredmény, amit előre elképzelt, valójában a helyes úton járt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése