Nemrég olvastam, hogy Csontváry képzeletét is nagy valószínűséggel fotók, képeslapok lobbantották lángra. Mert szinte lehetetlen volt olyan hatalmas műveket külföldön, segédek nélkül egy embernek megvalósítani. Lehet, hogy igaz, de attól még ő egy fantasztikus tehetség volt, aki nem a pénzért alkotott és nem divatokat próbált meglovagolni, mint teszik azt nagyon sokan a festők közül manapság.
A festők fotókhoz való viszonya nagyban meghatározza a munkáik irányultságát, színvonalát. Nincs olyan festő akinek ne jelentene dilemmát ennek a viszonynak a meghatározása.
Az emberek iszonyatos tömegben kapják a fotók által a képi információkat, szinte nincs már meglepő, meghökkentő nézőpont, szín világ, amit meg nem kaptunk volna ezerszer.
A festőnek el kell döntenie, alkalmazza e a fotó hatás mechanizmusait, vagy sem. Ha igen, nagy valószínűséggel hamarabb meg tudja fogni a nézőit, akik elismeréssel fogják dicsérni ezért a festő tehetségét, hogy lám milyen ügyes, megszólalásig hasonlít a valóságra az amit a vásznon látunk.
Vagy elutasítja azt és azt mondja az amit a fotó produkál, az sokkal inkább csak a felszín. Amit egy igazi festő a saját érzelmi, értelmi tevékenysége által produkál, az áll sokkal közelebb az igazsághoz, a valósághoz.
Könnyű felismerni a fotót mankónak használó festőt. A szineik ugyanis vérszegények, nincs érzelmi töltet mögöttük. Festőiség nem jellmző rájuk. Ezért nem is érnek sokkal többet ezek a munkák, mint az a fotó, ami alapján készültek.
De nem lehet egyértelműen elítélni azt, aki a könnyebb megoldást választja, ugyanis ezen az alapon is nagyon sok remekmű született már. A fotó tehát amekkora kárt okozott a képzőművészetben, bizonyos tekintetben meg is termékenyítette azt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése